Statut fundacji
Kilka słów o naszej fundacji
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
- Fundacja pod nazwą Fundacja „Conteo”, zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez Fundatorów:
- Piotra Ostromęckiego,
- Mateusza Stopę,
- Fundacja została powołana aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Beatą Czapor w Kancelarii Notarialnej w Rzeszowie, ul. Mickiewicza 19, w dniu ???maja 2022 r.
- Fundacja działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
§2
- Siedzibą Fundacji jest miasto Rzeszów.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Nadzór na działalnością Fundacji sprawuje minister właściwy do spraw nauki i minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.
- Fundacja została ustanowiona na czas nieoznaczony.
- Fundacja posiada osobowość prawną
§3
- Fundacja używa pieczęci z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
- Fundacja może, dla celów współpracy z zagranicą, posługiwać się tłumaczeniem nazwy w języku angielskim (Foundation „Conteo”) lub w innych wybranych językach obcych.
- Fundacja może używać logo, w formie zaakceptowanej przez Zarząd Fundacji.
§4
- Fundacja może powoływać odziały, tworzyć spółki oraz przystępować do innych organizacji.
- Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji lub przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji.
Rozdział 2
Cele, zasady i formy działania Fundacji
§5
Celem Fundacji jest poprawa jakości życia społeczeństwa poprzez działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju, w tym szczególnie:
- Działalnie na rzecz współpracy środowiska naukowego, samorządów oraz przedsiębiorców
- Rozwój przedsiębiorczości, w tym otoczenia logistycznego i branży TSL
- Działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego, bioróżnorodności oraz zrównoważonego rozwoju
- Wspieranie procesu rozwoju społeczno-gospodarczego,
- Wspieranie społeczeństwa obywatelskiego
- Rozwój oświaty i edukacji, w tym rozwój kompetencji osobistych dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów
- Rozwój kultury i sztuki, ochrona tradycji, dóbr kultury i dziedzictwa narodowego
- Rozwój ekonomii społecznej i wyrównywanie szans osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz osób pozostających bez pracy
- Minimalizacji kosztów środowiskowych i społecznych funkcjonowania przedsiębiorstw, w szczególności z sektora TSL
- Promowania, wspierania i rozwoju świadomości proekologicznej
- Alternatywnych i proekologicznych rozwiązań w obszarze transportu rzeczy i ludzi
§6
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Inicjowanie, wspieranie i prowadzenie badań naukowych
- Prowadzenie badań i analiz itp. oraz przygotowywanie ekspertyz, strategii, raportów, opracowań naukowych itp.
- Działalność edukacyjną i szkoleniową
- Organizowanie warsztatów, konferencji, seminariów, odczytów, prelekcji, targów, szkoleń, spotkań konsultacyjnych, wizyt studyjnych, lekcji itp.
- Działalność wydawniczą
- Prowadzenie działań o charakterze popularyzatorskim i promocyjnym
- Współpracę z samorządami, organizacjami pozarządowymi, instytucjami państwowymi, przedsiębiorcami, ośrodkami naukowymi, placówkami dydaktycznymi, naukowcami, specjalistami i innymi podmiotami i osobami zainteresowanymi podjęciem współpracy.
- Promocję i organizację wolontariatu
§7
- Fundacja może realizować cele statutowe także poprzez członkostwo w organizacjach zrzeszających organizacje polskie i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celami Fundacji.
- Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
§8
- Fundacja prowadzi działalność statutową odpłatna i nieodpłatną i zakres tej działalności będzie każdorazowo ustalany przez Zarząd.
- Nadwyżka przychodów nad kosztami przeznaczona jest na działalność pożytku publicznego.
- Zakres prowadzonej działalności odpłatnej pożytku publicznego określa każdorazowo uchwała Zarządu. Dochód z tej działalności przeznaczony jest wyłącznie do realizacji celów statutowych określonych w § 5, które są celami pożytku publicznego.
- Prowadzenie odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego wymaga wyodrębnienia rachunkowego w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów
i wyników tejże działalności, z zachowaniem przepisów o rachunkowości.
Majątek i dochody Fundacji
§9
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 3000 złotych, która to kwota wniesiona jest w całości przez Fundatora oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
- Z funduszu założycielskiego na działalność gospodarczą przeznacza się kwotę 1000 złotych.
§10
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji oraz grantów,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku Fundacji,
- oprocentowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych, dochodów z papierów wartościowych,
- dochodów z działalności gospodarczej Fundacji,
- Innych dochodów.
§11
- Dotacje, darowizny, spadki i zapisy mogą zostać przeznaczone na zaspokajanie wszystkich potrzeb Fundacji, jeżeli ich ofiarodawcy nie określili wyraźnie sposobu ich wykorzystania.
- Fundacja nie ma prawa podejmowania działań polegających na:
- udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków: Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywaniu majątku na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego Fundacji,
- zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Władze Fundacji
§12
- Władzami Fundacji są:
- a) Rada Fundacji,
- b) Zarząd Fundacji,
Rada Fundacji
§13
- Rada składa się z 3 do 7 członków powoływanych na czteroletnie kadencje w sposób następujący:
- pierwszy skład powołują Fundatorzy;
- pozostałych członków powołuje Rada.
- Członkowie Rady Fundacji:
- nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
- nie otrzymują wynagrodzenia z tytułu członkostwa w Radzie, mogą natomiast otrzymać zwrot uzasadnionych kosztów,
- Przed upływem terminu przewidzianego postanowieniami niniejszego paragrafu, członkostwo w Radzie ustaje w przypadku:
- śmierci członka,
- złożenia przez członka pisemnego oświadczenia o rezygnacji z uczestnictwa w Radzie,
- odwołania uchwałą Rady podjętą bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy jej członków,
§14
- Rada może zaprosić do stałego udziału w swych pracach osoby fizyczne lub przedstawicieli osób prawnych, które dokonały znaczących wpłat na rzecz Fundacji lub w inny, szczególny sposób przyczyniły się do jej rozwoju bądź położyły szczególne zasługi dla realizacji celów zbieżnych z celami statutowymi Fundacji.Osoby te są honorowymi członkami Rady, którzy tworzą „Honorową Radę Fundacji”.
- Honorowi członkowie Rady Fundacji mogą uczestniczyć w jej posiedzeniach z głosem doradczym.
§15
- Do zakresu działania i kompetencji Rady należy:
- proponowanie kierunków działalności i nadzorowanie działalności Fundacji,
- zatwierdzanie zmian Statutu Fundacji proponowanych przez Zarząd,
- zatwierdzanie zmian w składzie Zarządu proponowanych przez Zarząd,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności i sprawozdań finansowych oraz udzielanie absolutorium członkom Zarządu, nieudzielenie absolutorium nie jest równoznaczne z odwołaniem z Zarządu,
- opiniowanie spraw przedstawionych przez Zarząd,
- zatwierdzanie propozycji Zarządu w przedmiocie tworzenia i likwidacji terenowych i innych jednostek organizacyjnych Fundacji,
- zatwierdzanie regulaminów wewnętrznych działania Fundacji, w tym regulaminu wynagradzania pracowników Fundacji,
- wspieranie Zarządu w pozyskiwaniu środków na działalność Fundacji oraz w realizacji celów statutowych Fundacji,
- wspieranie Zarządu w promowaniu Fundacji i budowaniu jej marki w Polsce i za granicą.
§16
- Pracę Rady organizuje Przewodniczący Rady, powoływany i odwoływany przez Radę, spośród jej członków.
- Posiedzeniom Rady przewodniczy Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia jeden z członków Rady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady i nie udzielenia przez niego upoważnienia do przewodniczenia posiedzeniu – przewodniczącego posiedzenia wybierają obecni na posiedzeniu członkowie Rady.
- Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na rok. Posiedzenie Rady w sprawie rozpatrzenia rocznego sprawozdania Zarządu z działalności Fundacji, sprawozdania finansowego oraz w sprawie udzielenia absolutorium członkom Zarządu z wykonania przez nich obowiązków powinno się odbyć w ciągu trzech miesięcy od upływu okresu sprawozdawczego.
- Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady lub działających łącznie co najmniej dwóch członków Rady, z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu. Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje się zawiadamiając wszystkich członków Rady co najmniej dwa tygodnie przed terminem posiedzenia. Członkowie Rady podają swoje dane kontaktowe i wybierają formę powiadomienia w pisemnym oświadczeniu. W zaproszeniu należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz porządek obrad. W przypadku zamierzonej zmiany Statutu Fundacji należy wskazać istotne elementy treści proponowanych przez Zarząd zmian.
§17
- O ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej, uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy jej członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia Rady.
- Uchwały Rady mogą być podejmowane także w formie głosowania pisemnego. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Rady zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
- Z głosowania pisemnego wyłączone jest decydowanie w sprawach zatwierdzania sprawozdań, proponowania kierunków działalności Fundacji, w sprawach osobowych, w sprawach połączenia z inną fundacją oraz w sprawie likwidacji Fundacji.
- Z posiedzeń Rady sporządza się protokół. Protokół podpisuje osoba odpowiedzialna za jego sporządzenie oraz przewodniczący posiedzenia Rady. Do protokołu dołącza się listę obecności.
- Szczegółowy tryb działania Rady określa przyjęty przez nią Regulamin
§18
- Z tytułu uczestnictwa w Radzie nie przysługuje wynagrodzenie. Członkowie Rady uprawnieni są do otrzymania zwrotu udokumentowanych wydatków, związanych z uczestnictwem w tym organie.
Zarząd Fundacji
§19
- Zarząd składa się z 1 do 5 członków powoływanych na czas nieoznaczony.
- Pierwszy skład Zarządu powołują Fundatorzy. Kolejnych członków Zarządu powołuje Rada.
- Członkowie Zarządu wybierają spośród siebie Prezesa Zarządu, kierującego pracami Zarządu. Mogą również powołać Wiceprezesa Zarządu, kierującego pracami Zarządu w zastępstwie Prezesa Zarządu. Pierwszą osobę pełniącą funkcję Prezesa Zarządu wskazują Fundatorzy, mogą oni również wskazać pierwszą osobę pełniącą funkcję Wiceprezesa Zarządu.
- Poza wyraźnymi postanowieniami niniejszego Statutu prawa i obowiązki wszystkich członków Zarządu opierają się na zasadzie ich równego statusu.
- Zarząd podejmuje decyzje w drodze uchwał zapadających zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jego składu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Uchwały Zarządu mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie zostali zawiadomieni o posiedzeniu Zarządu
§20
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- opracowywanie rocznych planów działania oraz sprawozdań z ich wykonania,
- przedkładanie Radzie propozycji zmian w Statucie,
- przedkładanie Radzie propozycji zmian w składzie Zarządu,
- przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności Fundacji,
- zarządzanie finansami Fundacji,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych Fundacji, poza regulaminem Rady uchwalanym przez Radę,
- podejmowanie decyzji o tworzeniu innych podmiotów,
- przyjmowanie darowizn, spadków, dotacji i subwencji,
- przedkładanie Radzie propozycji tworzenia i likwidacji terenowych i innych jednostek organizacyjnych Fundacji,
- podejmowanie decyzji we wszelkich innych sprawach nie należących do kompetencji Rady,
- członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy,
- Zarząd może ustanowić Pełnomocnika upoważnionego do zawierania z członkami Zarządu umów o pracę lub innych umów cywilnoprawnych.
§21
- Odwołany członek Zarządu lub członek, który złożył rezygnację zobowiązany jest do udzielenia pozostałym członkom Zarządu oraz członkom Rady Fundacji wszelkich wyjaśnień i informacji dotyczących pełnionej przez siebie funkcji, w szczególności dotyczących podjętych czynności faktycznych i prawnych.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu pełnienia swoich funkcji, w tym członkowie Zarządu mogą otrzymać również zwrot poniesionych i uzasadnionych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tego organu.
- Wysokość wynagrodzenia oraz zwrot poniesionych wydatków ustala i przyznaje Zarząd w formie uchwały.
- Wynagrodzenie kadry zarządzającej w tym członków zarządu, członków komisji rewizyjnej, głównej księgowej oraz pozostałych pracowników zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną w stowarzyszeniu, ograniczone są limitami, tj. przeciętne miesięczne wynagrodzenie nie może przekroczyć 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
- Zarząd może ustanowić Pełnomocnika upoważnionego do zawierania z członkami Zarządu umów o pracę lub innych umów cywilnoprawnych.
§22
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa każdy członek zarządu samodzielnie
- Oświadczenia woli w imieniu fundacji dotyczące zobowiązań, spraw majątkowych oraz udzielania pełnomocnictwa przekraczających kwotę 1000 zł (tysiąca złotych) składają dwaj członkowie zarządu działający łącznie, w tym prezes zarządu.
- Doprecyzowanie postanowień Statutu określających wewnętrzną organizację Zarządu może nastąpić w Regulaminie Zarządu.
Działalność gospodarcza Fundacji
§23
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów określonych w § 5 niniejszego Statutu.
- Przedmiot przeważającej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności:
- 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
- Przedmiot pozostałej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności:
- 32.4 – Produkcja gier i zabawek
- 45.11.Z -Sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek
- 47.9 – Sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami
- 52.29.C – Działalność pozostałych agencji transportowych
- 58.1 – Wydawanie książek i periodyków oraz pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania
- 62.01 – Działalność związana z oprogramowaniem
- 63.1 – Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność; działalność portali internetowych
- 70.2 – Doradztwo związane z zarządzaniem
- 72.2 – Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych
- 73.1 – Reklama
- 73.2 – Badanie rynku i opinii publicznej
- 74.10 – Działalność w zakresie specjalistycznego projektowanie
- 74.2 – Działalność fotograficzna
- 74.3 – Działalność związana z tłumaczeniami
- 78.10.Z – Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników,
- 78.20.Z – Działalność agencji pracy tymczasowej.
- 79.9 – Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane
- 82.3 – Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
- 85.6 – Działalność wspomagająca edukację
- 90.0 – Działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką
- 93.2 – Działalność rozrywkowa i rekreacyjna
- 94.99.Z – Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana
§ 24
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą bezpośrednio lub za pośrednictwem wyodrębnionych zakładów.
Zmiana Statutu
§ 25
- Zmiana Statutu następuje w drodze zatwierdzenia przez Radę propozycji zmian Statutu przedłożonych przez Zarząd.
Połączenie z inną fundacją
§ 26
- Fundacja może połączyć się z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mogłyby ulec istotnej zmianie cele Fundacji.
- Decyzje w sprawie połączenia z inną fundacją podejmuje Rada większością dwóch trzecich głosów członków obecnych na posiedzeniu
Likwidacja Fundacji
§ 27
- W razie wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji, Fundacja ulega likwidacji.
- Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Rada większością dwóch trzecich głosów członków Rady obecnych na posiedzeniu.
- W przypadku podjęcia uchwały o likwidacji Fundacji Rada Fundacji określa sposób likwidacji, w szczególności wybiera likwidatorów oraz ustala przeznaczenie jej majątku.
- Środki majątkowe pozostałe po likwidacji fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jednostek organizacyjnych o zbliżonych celach.