Statut fundacji

Kilka słów o naszej fundacji

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§1

  1. Fundacja pod nazwą Fundacja „Conteo”, zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez Fundatorów:
    1. Piotra Ostromęckiego,
    2. Mateusza Stopę,
  1. Fundacja została powołana aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Beatą Czapor w Kancelarii Notarialnej w Rzeszowie, ul. Mickiewicza 19, w dniu ???maja 2022 r.
  2. Fundacja działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.

§2

  1. Siedzibą Fundacji jest miasto Rzeszów.
  2. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
  3. Nadzór na działalnością Fundacji sprawuje minister właściwy do spraw nauki i minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.
  4. Fundacja została ustanowiona na czas nieoznaczony.
  5. Fundacja posiada osobowość prawną

§3

  1. Fundacja używa pieczęci z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
  2. Fundacja może, dla celów współpracy z zagranicą, posługiwać się tłumaczeniem nazwy w języku angielskim (Foundation „Conteo”) lub w innych wybranych językach obcych.
  3. Fundacja może używać logo, w formie zaakceptowanej przez Zarząd Fundacji.

§4

  1. Fundacja może powoływać odziały, tworzyć spółki oraz przystępować do innych organizacji.
  2. Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji lub przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji.

Rozdział 2

Cele, zasady i formy działania Fundacji

§5

Celem Fundacji jest poprawa jakości życia społeczeństwa poprzez działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju, w tym szczególnie:

  1. Działalnie na rzecz współpracy środowiska naukowego, samorządów oraz przedsiębiorców
  2. Rozwój przedsiębiorczości, w tym otoczenia logistycznego i branży TSL
  3. Działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego, bioróżnorodności oraz zrównoważonego rozwoju
  4. Wspieranie procesu rozwoju społeczno-gospodarczego,
  5. Wspieranie społeczeństwa obywatelskiego
  6. Rozwój oświaty i edukacji, w tym rozwój kompetencji osobistych dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów
  7. Rozwój kultury i sztuki, ochrona tradycji, dóbr kultury i dziedzictwa narodowego
  8. Rozwój ekonomii społecznej i wyrównywanie szans osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz osób pozostających bez pracy
  9. Minimalizacji kosztów środowiskowych i społecznych funkcjonowania przedsiębiorstw, w szczególności z sektora TSL
  10. Promowania, wspierania i rozwoju świadomości proekologicznej
  11. Alternatywnych i proekologicznych rozwiązań w obszarze transportu rzeczy i ludzi

§6

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  1. Inicjowanie, wspieranie i prowadzenie badań naukowych
  2. Prowadzenie badań i analiz itp. oraz przygotowywanie ekspertyz, strategii, raportów, opracowań naukowych itp.
  3. Działalność edukacyjną i szkoleniową
  4. Organizowanie warsztatów, konferencji, seminariów, odczytów, prelekcji, targów, szkoleń, spotkań konsultacyjnych, wizyt studyjnych, lekcji itp.
  5. Działalność wydawniczą
  6. Prowadzenie działań o charakterze popularyzatorskim i promocyjnym
  7. Współpracę z samorządami, organizacjami pozarządowymi, instytucjami państwowymi, przedsiębiorcami, ośrodkami naukowymi, placówkami dydaktycznymi, naukowcami, specjalistami i innymi podmiotami i osobami zainteresowanymi podjęciem współpracy.
  8. Promocję i organizację wolontariatu

§7

  1. Fundacja może realizować cele statutowe także poprzez członkostwo w organizacjach zrzeszających organizacje polskie i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celami Fundacji.
  2. Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.

§8

  1. Fundacja prowadzi działalność statutową odpłatna i nieodpłatną i zakres tej działalności będzie każdorazowo ustalany przez Zarząd.
  2. Nadwyżka przychodów  nad kosztami przeznaczona jest na działalność pożytku publicznego.
  3. Zakres prowadzonej działalności odpłatnej pożytku publicznego określa  każdorazowo uchwała Zarządu. Dochód z tej działalności przeznaczony jest  wyłącznie do realizacji celów statutowych określonych w §  5, które są celami  pożytku publicznego.
  4. Prowadzenie odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego wymaga wyodrębnienia rachunkowego w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów
    i wyników tejże działalności, z zachowaniem przepisów o rachunkowości.

Majątek i dochody Fundacji

§9

  1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 3000 złotych, która to kwota wniesiona jest w całości przez Fundatora oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
  2. Z funduszu założycielskiego na działalność gospodarczą przeznacza się kwotę 1000 złotych.

§10

Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:

  1. darowizn, spadków, zapisów,
  2. dotacji i subwencji oraz grantów,
  3. dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
  4. dochodów z majątku Fundacji,
  5. oprocentowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych, dochodów z papierów wartościowych,
  6. dochodów z działalności gospodarczej Fundacji,
  7. Innych dochodów.

§11

  1. Dotacje, darowizny, spadki i zapisy mogą zostać przeznaczone na zaspokajanie wszystkich potrzeb Fundacji, jeżeli ich ofiarodawcy nie określili wyraźnie sposobu ich wykorzystania.
  2. Fundacja nie ma prawa podejmowania działań polegających na:
  3. udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków: Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanych dalej „osobami bliskimi”,
  4. przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
  5. wykorzystywaniu majątku na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego Fundacji,
  6. zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Władze Fundacji

§12

  1. Władzami Fundacji są:
  2. a) Rada Fundacji,
  3. b) Zarząd Fundacji,

Rada Fundacji

§13

  1. Rada składa się z 3 do 7 członków powoływanych na czteroletnie kadencje w sposób następujący:
    1. pierwszy skład powołują Fundatorzy;
    2. pozostałych członków powołuje Rada.
  2. Członkowie Rady Fundacji:
    1. nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    2. nie otrzymują wynagrodzenia z tytułu członkostwa w Radzie, mogą natomiast otrzymać zwrot uzasadnionych kosztów,
  3. Przed upływem terminu przewidzianego postanowieniami niniejszego paragrafu, członkostwo w Radzie ustaje w przypadku:
    1. śmierci członka,
    2. złożenia przez członka pisemnego oświadczenia o rezygnacji z uczestnictwa w Radzie,
    3. odwołania uchwałą Rady podjętą bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy jej członków,

§14

  1. Rada może zaprosić do stałego udziału w swych pracach osoby fizyczne lub przedstawicieli osób prawnych, które dokonały znaczących wpłat na rzecz Fundacji lub w inny, szczególny sposób przyczyniły się do jej rozwoju bądź położyły szczególne zasługi dla realizacji celów zbieżnych z celami statutowymi Fundacji.Osoby te są honorowymi członkami Rady, którzy tworzą „Honorową Radę Fundacji”.
  2. Honorowi członkowie Rady Fundacji mogą uczestniczyć w jej posiedzeniach z głosem doradczym.

§15

  1. Do zakresu działania i kompetencji Rady należy:
    1. proponowanie kierunków działalności i nadzorowanie działalności Fundacji,
    2. zatwierdzanie zmian Statutu Fundacji proponowanych przez Zarząd,
    3. zatwierdzanie zmian w składzie Zarządu proponowanych przez Zarząd,
    4. zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności i sprawozdań finansowych oraz udzielanie absolutorium członkom Zarządu, nieudzielenie absolutorium nie jest równoznaczne z odwołaniem z Zarządu,
    5. opiniowanie spraw przedstawionych przez Zarząd,
    6. zatwierdzanie propozycji Zarządu w przedmiocie tworzenia i likwidacji terenowych i innych jednostek organizacyjnych Fundacji,
    7. zatwierdzanie regulaminów wewnętrznych działania Fundacji, w tym regulaminu wynagradzania pracowników Fundacji,
    8. wspieranie Zarządu w pozyskiwaniu środków na działalność Fundacji oraz w realizacji celów statutowych Fundacji,
    9. wspieranie Zarządu w promowaniu Fundacji i budowaniu jej marki w Polsce i za granicą.

§16

  1. Pracę Rady organizuje Przewodniczący Rady, powoływany i odwoływany przez Radę, spośród jej członków.
  2. Posiedzeniom Rady przewodniczy Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia jeden z członków Rady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady i nie udzielenia przez niego upoważnienia do przewodniczenia posiedzeniu – przewodniczącego posiedzenia wybierają obecni na posiedzeniu członkowie Rady.
  3. Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na rok. Posiedzenie Rady w sprawie rozpatrzenia rocznego sprawozdania Zarządu z działalności Fundacji, sprawozdania finansowego oraz w sprawie udzielenia absolutorium członkom Zarządu z wykonania przez nich obowiązków powinno się odbyć w ciągu trzech miesięcy od upływu okresu sprawozdawczego.
  4. Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady lub działających łącznie co najmniej dwóch członków Rady, z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu. Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje się zawiadamiając wszystkich członków Rady co najmniej dwa tygodnie przed terminem posiedzenia. Członkowie Rady podają swoje dane kontaktowe i wybierają formę powiadomienia w pisemnym oświadczeniu. W zaproszeniu należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz porządek obrad. W przypadku zamierzonej zmiany Statutu Fundacji należy wskazać istotne elementy treści proponowanych przez Zarząd zmian.

§17

  1. O ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej, uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy jej członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia Rady.
  2. Uchwały Rady mogą być podejmowane także w formie głosowania pisemnego. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Rady zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
  3. Z głosowania pisemnego wyłączone jest decydowanie w sprawach zatwierdzania sprawozdań, proponowania kierunków działalności Fundacji, w sprawach osobowych, w sprawach połączenia z inną fundacją oraz w sprawie likwidacji Fundacji.
  4. Z posiedzeń Rady sporządza się protokół. Protokół podpisuje osoba odpowiedzialna za jego sporządzenie oraz przewodniczący posiedzenia Rady. Do protokołu dołącza się listę obecności.
  5. Szczegółowy tryb działania Rady określa przyjęty przez nią Regulamin

§18

  1. Z tytułu uczestnictwa w Radzie nie przysługuje wynagrodzenie. Członkowie Rady uprawnieni są do otrzymania zwrotu udokumentowanych wydatków, związanych z uczestnictwem w tym organie.

Zarząd Fundacji

§19

  1. Zarząd składa się z 1 do 5 członków powoływanych na czas nieoznaczony.
  2. Pierwszy skład Zarządu powołują Fundatorzy. Kolejnych członków Zarządu powołuje Rada.
  3. Członkowie Zarządu wybierają spośród siebie Prezesa Zarządu, kierującego pracami Zarządu. Mogą również powołać Wiceprezesa Zarządu, kierującego pracami Zarządu w zastępstwie Prezesa Zarządu. Pierwszą osobę pełniącą funkcję Prezesa Zarządu wskazują Fundatorzy, mogą oni również wskazać pierwszą osobę pełniącą funkcję Wiceprezesa Zarządu.
  4. Poza wyraźnymi postanowieniami niniejszego Statutu prawa i obowiązki wszystkich członków Zarządu opierają się na zasadzie ich równego statusu.
  5. Zarząd podejmuje decyzje w drodze uchwał zapadających zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jego składu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
  6. Uchwały Zarządu mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie zostali zawiadomieni o posiedzeniu Zarządu

§20

  1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
    1. opracowywanie rocznych planów działania oraz sprawozdań z ich wykonania,
    2. przedkładanie Radzie propozycji zmian w Statucie,
    3. przedkładanie Radzie propozycji zmian w składzie Zarządu,
    4. przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności Fundacji,
    5. zarządzanie finansami Fundacji,
    6. uchwalanie regulaminów wewnętrznych Fundacji, poza regulaminem Rady uchwalanym przez Radę,
    7. podejmowanie decyzji o tworzeniu innych podmiotów,
    8. przyjmowanie darowizn, spadków, dotacji i subwencji,
    9. przedkładanie Radzie propozycji tworzenia i likwidacji terenowych i innych jednostek organizacyjnych Fundacji,
    10. podejmowanie decyzji we wszelkich innych sprawach nie należących do kompetencji Rady,
    11. członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy,
    12. Zarząd może ustanowić Pełnomocnika upoważnionego do zawierania z członkami Zarządu umów o pracę lub innych umów cywilnoprawnych.

§21

  1. Odwołany członek Zarządu lub członek, który złożył rezygnację zobowiązany jest do udzielenia pozostałym członkom Zarządu oraz członkom Rady Fundacji wszelkich wyjaśnień i informacji dotyczących pełnionej przez siebie funkcji, w szczególności dotyczących podjętych czynności faktycznych i prawnych.
  2. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu pełnienia swoich funkcji, w tym członkowie Zarządu mogą otrzymać również zwrot poniesionych i uzasadnionych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tego organu.
  3. Wysokość wynagrodzenia oraz zwrot poniesionych wydatków ustala i przyznaje Zarząd w formie uchwały.
  4. Wynagrodzenie kadry zarządzającej w tym członków zarządu, członków komisji rewizyjnej, głównej księgowej oraz pozostałych pracowników zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną w stowarzyszeniu, ograniczone są limitami, tj. przeciętne miesięczne wynagrodzenie nie może przekroczyć 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
  5. Zarząd może ustanowić Pełnomocnika upoważnionego do zawierania z członkami Zarządu umów o pracę lub innych umów cywilnoprawnych.

§22

  1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa każdy członek zarządu samodzielnie
  2. Oświadczenia woli w imieniu fundacji dotyczące zobowiązań, spraw majątkowych oraz udzielania pełnomocnictwa przekraczających kwotę 1000 zł (tysiąca złotych) składają dwaj członkowie zarządu działający łącznie, w tym prezes zarządu.
  3. Doprecyzowanie postanowień Statutu określających wewnętrzną organizację Zarządu może nastąpić w Regulaminie Zarządu.

Działalność gospodarcza Fundacji

§23

  1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów określonych w § 5 niniejszego Statutu.
  2. Przedmiot przeważającej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności:
    1. 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
  3. Przedmiot pozostałej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności:
    1. 32.4  – Produkcja gier i zabawek
    2. 45.11.Z -Sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek
    3.  47.9 – Sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami
    4. 52.29.C – Działalność pozostałych agencji transportowych
    5. 58.1 – Wydawanie książek i periodyków oraz pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania
    6. 62.01 – Działalność związana z oprogramowaniem
    7. 63.1 – Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność; działalność portali internetowych
    8. 70.2 – Doradztwo związane z zarządzaniem
    9. 72.2 – Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych
    10. 73.1 – Reklama
    11. 73.2 – Badanie rynku i opinii publicznej
    12. 74.10 – Działalność w zakresie specjalistycznego projektowanie
    13. 74.2 – Działalność fotograficzna
    14. 74.3 – Działalność związana z tłumaczeniami
    15. 78.10.Z – Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników,
    16. 78.20.Z – Działalność agencji pracy tymczasowej.
    17. 79.9 – Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane
    18. 82.3 – Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
    19. 85.6 – Działalność wspomagająca edukację
    20. 90.0 – Działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką
    21. 93.2 – Działalność rozrywkowa i rekreacyjna
    22. 94.99.Z – Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana

§ 24

  1. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą bezpośrednio lub za pośrednictwem wyodrębnionych zakładów.

Zmiana Statutu

§ 25

  1. Zmiana Statutu następuje w drodze zatwierdzenia przez Radę propozycji zmian Statutu przedłożonych przez Zarząd.

 

Połączenie z inną fundacją

§ 26

  1. Fundacja może połączyć się z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
  2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mogłyby ulec istotnej zmianie cele Fundacji.
  3. Decyzje w sprawie połączenia z inną fundacją podejmuje Rada większością dwóch trzecich głosów członków obecnych na posiedzeniu

 

Likwidacja Fundacji

§ 27

  1. W razie wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji, Fundacja ulega likwidacji.
  2. Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Rada większością dwóch trzecich głosów członków Rady obecnych na posiedzeniu.
  3. W przypadku podjęcia uchwały o likwidacji Fundacji Rada Fundacji określa sposób likwidacji, w szczególności wybiera likwidatorów oraz ustala przeznaczenie jej majątku.
  4. Środki majątkowe pozostałe po likwidacji fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jednostek organizacyjnych o zbliżonych celach.